هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات

هوشمندسازی مدرسه وفناوری اطلاعات


 نرم افزار دیوار آتش

 

 

 

 

 

 

شاید تا به حال اینترنت را برای پیدا کردن یکفایروال یا دیوار آتش خوب زیر پا گذاشتید ولی یا پیدا نکردید (که غیر ممکن است) یا هم با مشکلات دیگری مثل فعال کردن آن روبرو شدید. ولی در اینجا بهتر است یادآوری کنم که خود ویندوز ۷ برای شما یک فایروال خیلی پیشرفته و خوب آماده کرده که از آن می توانید به راحتی استفاده کنید. فقط کافی است که مطالب این نوشته را خوب به ذهن مبارکتان بسپارید تا از این به بعد با تنظیمات آن امنیت رایانه خود را تا حد زیادی تامین کنید.
استفاده از فایروال خود ویندوز ۷، یکی از راحت ترین راه ها برای منع کردن دسترسی یک برنامه به اینترنت است. شاید به شما هنگام یک نرم افزار کرکی پیشنهاد شده که هنگام نصب به اینترنت متصل نباشید و برای غیر فعال شدن آن هم دسترسی آن برنامه را به اینترنت قطع کنید. برای خود من هم اتفاق افتاده است که مجموعه نرم افزاری آدوب را نصب کردم ولی بعد از مدتی غیر فعال شده بود. که این به دلیل تصدیق کردن خود با شرکت سازنده یعنی ADOBE است. یعنی زمانی که شما به اینترنت متصل هستید اگر این قبیل برنامه ها به اینترنت دسترسی داشته باشند برای درست یا نا درست بودن نصب آنها چک می شوند و اگر تصدیق صورت بگیرد ممکن است که نرم افزار شما غیر فعال شود. معمولا هم در برخی مواقع نادر کمتر زمانی را پیدا می کنید که این جور برنامه های نیازی به اینترنت برای راه اندازی کار شما داشته باشند. مثلا اگر از فتوشاپ استفاده می کنید فکر نکنم که به دسترسی به اینترنت برای کار کردن با این برنامه احتیاج داشته باشید. پس بهتر است میان این جور برنامه ها و اینترنت یک سد دفاعی با دیوار آتش خود ویندوز ایجاد کنید که انجام دادن این کار خیلی ساده و راحت است.
کلاً یک دیوار آتش خوب به شما یک امکانی را برای مدیریت دسترسی به اینترنت برنامه هایتانمی دهد. یعنی به زبان ساده می توانید به فایروالتان بگویید که کدام برنامه به اینترنت دسترسی داشته و کدامیک نداشته باشد. حتی برای اطلاعات ورودی یا خروجی آن هم قاعده تعیین کنید، که این کار بسیار مفید خواهد بود.
خوب این راهنمای ساده برای استفاده از فایروال ویندوز بیشتر برای ویندوز ۷ در نظر گرفته شده است. نسخه های قبلی هم هر چند این دیوار آتش را دارند ولی به خاطر جمعی این یکی نیستند. و تنظیماتشان ممکن است کمی متفاوت باشد. پس شروع می کنیم.
اول باید یک نکته خیلی مهم را به شما گوشزد کنم. اگر شما از فایروال دیگری بروی سیستمتان استفاده می کنید، عملا دیوار آتش ویندز غیر فعال است. پس تلاش بیهوده نکنید و از تنظیمات خود فایروال نصب شده بروی رایانه استفاده کنید. ولی اگر هنوز دیوار آتشی نصب نکردید، فایروال خود ویندوز به صورت پیش فرض فعال است و شما نمی خواهد نگران این موضوع باشید. ولی اگر فکر می کنید که فایر وال غیر فعال است می توانید از Control Panel بروی Widnows Firewall کلیک کرده و از آنجا فایروال خود ویندوز را فعال کنید. که معمولا باید بروی دکمه Turn Windows Firewall on or off از منوی سمت چپ کلیک کرده و از پنجره باز شده Turn on windows Firewall را برگزینید و در انتها دکمه OK را برای ذخیره شدن تنظیمات بفشارید. این کارها برای فعال کردن فایروال خود ویندوز ۷شما بود که باید برای استفاده کردن از آن انجام می دادید. حال شاید از خود بپرسید چه زمانی دیوار آتش ویندوز شما غیر فعال می شود؟ زمانی که شما یک برنامه دیوار آتش دیگر بروی رایانه خود نصب می کنید در اینجا برای این که فقط یک فایروال می تواند بروی سیستم شما فرمانروایی کنم، فایروال خود سیسستم غیر فعال میشود. و شما اگر بوسیله آن دسترسی یکی از برنامه ها را به اینترنت فطع کنید عملا کار بیهوده ای انجام داده اید.

فعال کردن فایروال ویندوز

فعال کردن دیوار آتش خود ویندوز
و اما برای کار کردن با دیوار آتش ویندوز باید در محیط سیستم عامل ویندوزتان از قسمت منوی شروع کلیک کنید. سپس در جعبه جست و جوی قسمت پایین منوی شروع عبارت Firewall را بنویسید. با این کار تمام برنامه ها  و فایلهایی که نام Firewall را در خود دارند برایتان لیست می شوند. شما باید Widnows Firewall With Advanced Security را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. تا قسمت دیوار آتش پیشرفته ویندوز برایتان باز شود.
یک پنجره برایتان باز می شود که کل تنظیمات مربوط به کنترل ورودی و خروجی برنامه ها را برایتان قاعده بندی می کند. یعنی به یکی می گویید که تو دسترسی به اینترنت نداری و به دیگر برنامه این دسترسی را می دهید. در سمت چپ این برنامه شما چند قسمت را مشاهده می کنید که ما با فقط دو قسمت Inbound Rules و Outbound Rules آن کار داریم اول این دو قسمت را در عکس پایین ببینید که چطوری است:

Inbound و Outbound فایروال ویندوز 7

Inbound و Outbound فایروال ویندوز ۷
 
بخش Inbound به داده های ورودی از اینترنت کار دارد و قسمت Outbound با داده های خروجی رایانه شما به سمت اینترنت کار دارد. که ما هم به هر دوی این قسمت ها برای کنترل کامل روی دسترسی یک برنامه به اینترنت کار داریم
در هر دوی این بخش ها شما باید یک قاعده برای دسترسی یک برنامه به اینترنت تعریف کنید. ولی ممکن است از قبل برای آن برنامه بخصوص یک قاعده یا دستور تعریف شده باشد.
قاعده یا دستور چیست؟ قاعده یک عکس العمل است که شما برای چگونگی رفتار با آن برنامه خاص تعیین می کنید. پس اگر شما یک قاعده برای دسترسی نداشتن یک برنامه به اینترنت تعیین کردید، این بدان معنی است که شما نمی خواهید آن برنامه به اینترنت دسترسی داشته باشد.
کاری که شما باید در هر دو قسمت Inbound و Outbound انجام دهید این است که این قاعده ها را اصلاح کنید یا اصلا یک دستور جدید بسازید. پس مثلا در قسمت Inbound برای قطع کردن دسترسی یک برنامه از داده های ورودی اینترنت، شما باید روی آن راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. با این کار یک پنجره کوچک برایتان باز می شود که تنظیمات دستور مربوط به آن برنامه خاص را انجام می دهد. پس از سربرگ General از قسمت Action شما باید انتخاب کنید که برای دسترسی به اینترنت با این برنامه چطور برخورد شود. اگر می خواهید دسترسی آن را از اینترنت به طور کل قطع کنید که این نوع برای برنامه هایی که در بالا گفته شد خیلی خوب است، باید Block the connection را انتخاب کنید.  در مقابل آن هم اگر میخواهید دسترسی به اینترنت داشته باشد Allow the connection را انتخاب کنید تغییرات را ذخیره کنید. این تمام کاری بود که شما باید برای قطع کردن دسترسی یک نرم افزار به اینترنت انجام می دادید. دقت کنید که باید گزینه Enabled هم تیک خورده باشد. در تصویر زیر شمایی از آن پنجره را می بینید:

قطع دسترسی یک برنامه از اینترنت با فایروال ویندوز7

قطع دسترسی یک برنامه از اینترنت با فایروال ویندوز۷
 
ولی اگر دستوری مربوط به برنامه مورد نظر از طریق پنجره اصلی Inbound یا Outbound نیافتید که روی آن اعمال تغییرات کنید، باید یک دستور یا قاعده برای آن برنامه بسازید. برای این کار از منوی بالای پنجره یعنی Action دستور New Rule… را انتخاب کنید. دقت کنید که از قبل قاعده ای را انتخاب نکرده باشید. وگرنه این گزینه برای شما نمایان نخواهد شد. در پنجره ای که برای شما به نمایش در می آید باید همانطوری که Program انتخاب شده است، بروی Program از منوی سمت چپ کلیک کنید. دراین پنجره گزینه This Program Path: را انتخاب کنید (همانطور که از اول انتخاب است) و با کلیک بروی دکمه Browse آدرس آن برنامه را به فایروال بدهید تا شناسایی شود.
سپس بروی Next کلیک کنید. در قسمت بعدی دقیقا مانند همان پنجره ای که قبلا با آن آشنا شدید یکی باز می شود که یک کمی با آن متفاوت است. اینجا هم برای آن که دسترسی یک برنامه را از اینترنت قطع کنید باید Block the connection را انتخاب کنید  و باز بروی Next کلیک کنید.
در اینجا هم نوع شبکه ای که قرار است دسترسی آن از برنامه گرفته شود را انتخاب کنید. بهتر است اگر مبتدی هستید هر سه گزینه را انتخاب کنید و باز با زدن Next به مرحله بعد بروید.
در اینجا هم یک نام برای آن قاعده و توضیحاتی برای آن انتخاب کنید. تا کار تمام شود. این تعیین نام چندان اهمیتی ندارد، فقط برای این است که خودتان بدانید این قاعده برایتان چکار می کند یا کدام برنامه را برایتان کنترل می کند.
نکته ای که باید متذکر شد این است که در هر یک از مراحل ساخت قاعده و دستور برای فایروال ویندوز ۷ هر وقت که خواستید به مرحله قبلی برگردید بروی Back کلیک کنید. اگر هم خواستید کلا دستور را در هر مرحله فسخ کنید بروی Cancel کلیک کنید.
این تمام کاری بود که می توانستید برای جلوگیری از دسترسی یک برنامه به اینترنت انجام دهید. فقط دقت کنید همانطور که گفتم باید فایروال دیگری بروی رایانه شما فعال نباشد تا دیوار آتش خود ویندوز غیر فعال نشده باشد، تا قاعده هایی که درست می کنید به درستی کار کند.
در انتها هم برای شما آرزوی موفقیت دارم و دوست دارم نظرات شما را در مورد تمامی موارد این سایت و به خصوص این نوشته بدانم. پس نظرات خود را با من در میان بگذارید…

 


انگشتر عقیق سفارشی مردانه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: خشایار افلاکی ׀ تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , isfahan-it.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com